::: Maximo: Ghosts To Glory :::


Klawiszologia:

L1 - Zmiana pozycji kamery
L2 - Kucnięcie
R1 - Tryb rozglądania się
R2 - Obrona tarczą
Gałka lub strzałki - Ruch postacią
Select - Przeglądanie informacji o specjalnych zdolnościach
Start - Pauza
Kwadrat - Boczne machnięcie mieczem
Trójkąt - Machnięcie mieczem od góry
Kółko - Rzucanie tarczą (przy zdobyciu odpowiedniej zdolności)
Krzyżyk - Skok
2x Krzyżyk - Wysoki skok
2x Krzyżyk + Trójkąt - Wysoki skok + wbicie miecza w podłoże

Wskaźniki:

Kółko w lewym górnym rogu ekranu wskazuje rodzaj posiadanego oręża. Jeżeli wskaźnik jest np. czerwony to oznacza to, że masz ognisty miecz, który zwiększa ilość obrażeń jaką zadajesz. Małe obręcze, które otaczają wskaźnik broni pokazują zużycie twojego miecza. Jeżeli ilość obręczy spadnie do zera to tracisz broń i walczysz standardową.

Zielone punkty przy wskaźniku broni pokazują "klasę" twojej zbroi. Jeżeli masz np. 1 zielony punkt to Maximo jest bardzo mało odporny na ataki. Po utracie każdego z takich pasków nasz wojak traci coś ze swojej zbroi. Ostatecznie przy 1 punkcie gania w fajowych bokserkach w serduszka :) Po utracie tego ostatniego tracimy 1 życie. Punkty te można by porównać do punktów energii. Oczywiście można je doładowywać lub zwiększać ich ilość znajdując odpowiednie flakoniki i elementy zbroi.

Białe punkty znajdujące się tuż pod punktami klasy zbroi pokazują poziom zużycia twojej tarczy. Jeżeli wskaźnik zejdzie do zera punktów to oczywiście tracisz tarczę. Każde uderzenie tarczy w przeciwnika zmniejsza jej wytrzymałość o jeden punkt.

Aktywowanie "checkpoint'ów":

Aby uaktywnić checkpoint należy stanąć na odpowiednio oznaczonym miejscu (mała górka z kwiatkami, a nad tym napis "CHECKPOINT") i wcisnąć kombinację klawiszy - 2x Krzyżyk + Trójkąt.

Zapisywanie stanu gry:

Aby zapisać stan gry należy w levelu, w którym wybieramy następny poziom odnaleźć kamienną studzienkę z wodą. Na jednej z jej krawędzi wyrysowana jest strzałka. Należy na niej stanąć i wcisnąć Kwadrat. Teraz musimy wybrać jaką operację chcemy wykonać. Można wrócić do jednej z poprzednio odwiedzonych krain lub zapisać stan gry. Po dokonaniu wyboru należy wcisnąć ponownie Kwadrat. Każda podróż czy też zapisywanie stanu gry kosztuje 100 złotych monet.

Kiedy nie dajesz już sobie rady:

Jak wiadomo Maximo: Ghosts To Glory nie jest grą łatwą do przejścia. W jednym z angielskich pisemek o grach na PS2 w recenzji Maximo napisali - "Niedługo świat będzie dzielił się na tych, którzy przeszli Maximo i na tych, którzy nie dali rady". Niejednokrotnie przyjdzie wam się zaciąć na jednym z poziomów tracąc przy tym wiele żyć. Potem będziecie musieli płacić śmierci specjalnymi monetami (Death Coins) aby dała wam następną szansę. Śmierć nie jest głupia i co jakiś czas podbija stawkę, więc najlepszym sposobem jest unikanie spotkania z nią lub...  Jeżeli zabraknie wam już cierpliwości na ciągłe loadowanie i zaczynanie plansz od początku to jest bardzo sprytny sposób na łatwiejsze przejście gry. Oczywiście autorzy zrobili to świadomie pozostawiając taką możliwość do naszej dyspozycji. Jak wiadomo można podróżować między poszczególnymi krainami płacąc za to 100 monet. Co z tego? Ano to, że można cofnąć się do jakiegoś prostego levelu (polecam 1 etap w pierwszej krainie, bo można tam bardzo łatwo zdobyć dodatkowe życie) i przechodzić go po kilkanaście razy aż uzbiera nam się kilka żyć i kilka monet dla przekupienia śmierci. To chyba jedyny sposób aby przejść tą grę na 100%.

Porady:

Każdego szkieleta, który upadnie możesz szybko dobić kiedy jeszcze nie zdąży się podnieść - wystarczy użyć ataku mieczem od góry - 2x Kwadrat + Trójkąt. W taki sam sposób najlepiej rozwalać groby, z których wylatują duszki. Dopiero wtedy grób zostanie zniszczony dokładnie i zdobędziesz w ten sposób kilka duszków więcej.

Przeciwników, którzy rzucają np. bombami gdy znajdziesz się w ich pobliżu rozwalaj na odległość rzucając w nich tarczą.

Staraj się odwiedzać wszystkie możliwe zakamarki, ponieważ często w najbardziej niespodziewanych miejscach może kryć się życie czy też ukryta skrzynia ze zbroją.

Jeżeli chcesz po ukończeniu gry zobaczyć ukrytą galerię obrazków to po każdej walce z bossem wybieraj zamiast save'a buziaka od panienki. Musisz zaliczyć każdą z nich żeby odblokowała się galeria :)

Specjalne zdolności:

THROW SHIELD - Dzięki tej zdolności możesz rzucać swoją tarczą w dowolnym kierunku - tarcza może służyć jako dodatkowa broń. Każde uderzenie zmniejsza wytrzymałość tarczy (wskaźnik z białymi kwadratami). Rzut tarczę wykonuje się wciskając - Kółko. Oczywiście aby używać tej zdolności potrzebna jest sama tarcza w naszym ekwipunku.


SHIELD OF MIDAS - Dzięki temu ulepszeniu do twojej tarczy będziesz mógł zdobywać przedmioty z mało dostępnych miejsc - wystarczy wcisnąć - R2, wycelować i rzucić tarczę. Aby używać tej zdolności potrzebna jest tarcza.

MIGHTY THROW - Zwiększa dystans, na który możesz rzucić tarczą. Wymaga tarczy i zdolności THROW SHIELD.

SHIELD OF STORMS - Usprawnienie tarczy o wydostające się z niej zimne powietrze podczas blokowania. Wymaga posiadania standardowej tarczy.

SHIELD OF THUNDER - Tarcza wzmocniona uderzeniami pioruna.

HOVERING SHIELD - Umożliwia wyrzucanie tarczy na większe dystanse i przytrzymywanie jej w miejscu na odległość. Wymaga tarczy i zdolności THROW SHIELD.

SECOND STRIKE - Pozwala dokonywać podwójnego uderzenia mieczem ze zwiększoną prędkością. Wystarczy podwójnie nacisnąć - Kwadrat.

MIGHTY BLOW - Szybkie pchnięcie mieczem z dużą siłą. Należy wcisnąć - Trójkąt, podczas ruchu w wybranym kierunku.

LONG SWORD - Twój miecz jest dłuższy i masz dzięki temu większy zasięg.

MAGIC BOLT - Jeżeli masz ulepszony miecz np. ognisty to możesz dzięki tej zdolności wystrzeliwać z niego magiczne pociski - wciskasz 2x Trójkąt.

INCREASED ARMOR - Twoja zbroja może być jeszcze mocniejsza. Teraz możesz mieć nawet do 3 pasków klasy zbroi.

DOOMSTRIKE - Magiczny atak wywołujący kilka wybuchów. Musisz wcisnąć 2x Krzyżyk, a potem 2x Trójkąt. Wymaga ulepszonego miecza.

WIDER SHOCKWAVE - Zwiększa siłę i zasięg uderzenia mieczem od góry. Aby uderzyć ze zwiększoną siłą wciśnij - 2x Krzyżyk, a potem Trójkąt.

RING OF PAIN - Po wbiciu miecza w podłoże wychodzą z niego duże kolce. Należy wcisnąć - 2x Krzyżyk, a potem Trójkąt.

FURIOUS SPIN ATTACK - Dzięki temu dodatkowemu atakowi możesz zniszczyć kilku wrogów na raz. Wystarczy podczas walki obrócić lewą gałką analogową w kierunku odwrotnym do kierunku ruchów zegara i wcisnąć Kwadrat.

Boss nr.1 - GHASTLY GUS (Śmierdzący, przegniły oszołom)

Ten boss mimo, że jest pierwszy i w sumie bardzo prosty to jego pokonanie sprawia wielu osobom problemy. Koleś jest wielki, śmierdzi zgnilizną i widać, że nie zmieniał butów przez wiele stuleci. Właśnie! Spójrz na jego buty! Są tak dziurawe, że aż palce tego pokraka wychodzą na wierzch. Aż korci żeby przysiepać mu w obleśnego zgniłego palucha. To właśnie trzeba zrobić aby go pokonać. Są na to dwa sposoby. Pierwszy i według mnie trudniejszy to przeczekanie jego ataków, podbiegnięcie i przywalenie mu w nogę wciskając 2x Krzyżyk + Trójkąt, potem trzeba powtórzyć to jeszcze raz i rąbnąć w niego zwykłym cięciem. Drugi prostszy sposób to ominięcie jego ataków, przywalenie mu w nogę wyrzucając tarczę, potem atak od góry w nogę (2x Krzyżyk + Trójkąt) i zwykłe uderzenie. Powtórz to kilka razy, a bydlak padnie martwy.

Boss nr.2 - LAKOR BAS (Głupkowaty czarownik voodo)

Hehe, ten boss wywołał u mnie chyba najwięcej śmiechu - klimaty walki rodem z MediEvil. Żeby pokonać tego bossa trzeba się będzie nieźle nabiegać. Po pierwsze kiedy wypowie swoje zaklęcie i pomniejszy Cię to uciekaj w jednym z kierunków - prawo, lewo. Jeżeli zacznie strzelać lub stworzy laleczki voodo to też staraj się uciekać w różnych kierunkach. Ostatecznie dojdzie do sytuacji kiedy wypowie swoje magiczne zaklęcie - "Yo!Yo!Yo!Yo!" (My nigga;) i wytworzy swoich dwóch, równie głupich sobowtórów. Problem w tym, że oni biegają na wszystkie strony. Będziesz sobie musiał poradzić i wybić ich wszystkich. Ta sytuacja będzie powtarzała się jeszcze kilka razy z tymże ilość jego sobowtórów będzie za każdym razem większa.

Boss nr.3 - CAPTAIN CADAVER (Kapitan hak, szurnięty kuternoga)

Heh... Może nie będę zaczynał tego od naśmiewania się z kalectwa. Powiem wam tylko, że należy to wykorzystać. Trzeba uderzeniami mieczem spychać kapitana na kratki kanalizacyjne tak aby utknęła tam jego drewniana (hehe!) noga. Potem wystarczy tylko kucnąć (L2) i siepnąć w drewnianego kikuta (geez!). Po kilku takich operacjach kapitan padnie i zaliczy zgona.

Cartman  [QDC]